søndag 13. september 2015

Årets stolthet i hagen

Kryddertagetes!

Det startet med noen frø i et kaffefilter, høstet fra en plante i Vang i Valdres og sendt til meg her i Hernes med posten. Jeg sådde noen av de, men hadde virkelig ikke peiling på hva jeg gjorde, og da disse stakkars små spirene kom frem så gjorde jeg nok mye feil for nesten alle døde. Men to spirer klarte seg, de vokste og vokste og vokste, og nå nyter jeg synes av denne flotte planten hver dag!


Er den ikke nydelig! Den blomstrer helt vilt og den har fortsatt masse knopper! Tenk at to små, rare, frø kan bli noe så stort og vakkert!! Den fyller nesten hele pallekarmen, og jeg som til neste år har lyst på flere kryddertagetes både i gult og rødt, har begynt å lure på hvor i alle dager jeg skal ha de....
I starten kjente jeg godt den deilige duften av planten, men ettersom den vokste ble duften borte...eller kanskje jeg bare ble vandt den så jeg ikke kjenner den lengre...?

Den lille tusten til venstre er en stakkars liten gressløk.... Håper den overlever vinteren og blir litt større neste år.


Humlene stortrives i Kryddertagetesen og jeg har ofte sett 5-7 stykker der samtidig. Og det er jo mye fokus på humlevennlige planter for tiden, så jeg får si at dette er mitt bidrag i år:)
Denne lille humlen var i planten her om dagen:

Rakk å ta dette bilde i solen, før kameraet ble tom for strøm...
Men det var en der etter en liten stund med lading også, kanskje var det den samme,
 så det ble flere bilder:)





Da disse stakkars spirene døde en etter en i vår, sa jeg aldri mer! Men nå har jeg endret mening helt! Jeg skal prøve igjen også neste år, og da kommer jeg til å så mange flere frø, prikle og vanne med sprutflaske så de ikke drukner. Man lærer så lenge man lever;)

Tusen takk til Mariann med bloggen Vårli for frø og masse herlig inspirasjon!

Med denne lille filmsnutten ønsker jeg dere en fin søndag:)



♥♥♥

1 kommentar:

  1. Så flotte planter!! Morsomt å gi bort frø når resultatet blir så bra :-)
    Tenker det dufter av plantene fortsatt, du får ruske litt i dem da blir det tydelig at de dufter sitrus.
    Fine bilder og morsom videofilm som tydelig viser at dette er humlenes favoritt :-)
    Ha en fin søndagskveld :-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å kommentere. Det setter jeg stor pris på♥