torsdag 29. oktober 2015

Høstvask i drivhuset

Det er noen uker siden drivhussesongen var over, men på søndag kastet jeg de siste plantene og så fikk det seg en vask. Rart å se det så tomt men samtidig litt godt å, for jeg gleder meg så veldig til våren. Jeg er så klar for ny sesong, til å starte på nytt rett og slett. Denne sesongen var en prøve, nå vet jeg mer hva jeg vil ha og hvordan jeg skal gjøre det. Gleder meg så veldig!


Til våren skal jeg plante noen stauder for jeg liker ikke at det er så nakent, også skal plattingen beises. Har også veldig lyst til å snekre blomsterkasser til å ha på hver side av døren.
Hvis noen har et slik drivhus, eller vet om noen med blogg eller instagramkonto som har, så tips meg gjerne. Jeg leter etter inspirasjon!


På den ene siden er det en liten bakke og skygge nesten hele tiden, men det finnes vel noen planter som kan trives der også.


Bildene som kommer nå vet jeg nesten ikke om jeg tørr vise frem, men skitt au! Slik endte de, tomatplantene mine;)





Det ser igrunnen ut som at gartneren streika! Hehe... Og jeg gjorde vel forsåvidt det på slutten, men da frostnettene kom var det liksom slutt.
Nå er jeg igang med å planlegge ny sesong, og en ting er helt sikkert; jeg skal så paprika i januar og tomater en liten måned senere. Hva jeg har lært, og hva jeg har erfart! Gøy!
Og optimistisk som jeg er så har jeg ønsket meg Trines mat 2 til jul fordi jeg har hørt at det er flere oppskrifter med tomat i den.... *ler litt flau

Nå skal jeg ta en titt i dere fine blogger:)


♥♥♥

5 kommentarer:

  1. Hei! Når frosten kommer da er det over tenker jeg. Men her på øya, har den ennå ikke kommet! Derfor blir drivhusvasken stadig utsatt. Jeg har ennå ikke kastet ut tomatplantene =D Når du nevner oppskrifter med tomat, så finner du nok en hel del på hagebloggene også :)

    SvarSlett
  2. Ah, du har jo tomater til siste slutt! Dette må være en bra første sesong i drivhuset :-)
    Og når drivhuset nå er tomt kan det kanskje pyntes til litt vinterkos? En gammel dør, eller vindu, litt lyng i krukker/kurver, en av de lekre kransene du lager, en stol med pledd og saueskinn, en god kopp varm kaffe/kakao og en liten varmeovn ;-)
    Når det gjelder skråningen din ved drivhuset er det masse som kan trives der! Jeg tenker skyggebed jeg, med masse hosta og andre skyggeplanter og kanskje steiner innimellom?... spennende å planlegge, du her hele vinteren til å pønske ut noe lurt ;-)
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  3. Ja, denne uken fikk jeg endelig ryddet og vasket ut av drivhuset. Nå lukter det rent! Flytter inn eksotisk, Fuchsia osv. til overvintring etter hvert. Pynter med lysslynge og serverer toddy, gløgg og pepperkaker i adventstida for moro skyld :)

    Det finnes et rom for drivhuserfaringer på Hagegal, her: http://forum.hagegal.no/index.php

    SvarSlett
  4. Det høres ut som en god ide å lage noen blomsterkasser og beplante. Det er fint å bruke vinteren til planlegge.

    SvarSlett
  5. Så godt å få vasket ned og være klar til neste sesong!...og det går så fort..plutselig er vi igang med såing igjen:)
    Spennende å se hvordan du vil plante og lage miljø rundt veksthuset ditt:)
    Det er mange av hagebloggere som har gjort det utolig fint rundt veksthuset sitt...skal tipse deg neste gang jeg finner noe:)
    God helg:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å kommentere. Det setter jeg stor pris på♥