onsdag 11. november 2015

Småfuglene i hagen

De siste tre årene har jeg vært ivrig med å mate småfuglene. Det begynte med at jeg fik en idè om at jeg ville ha et lyseblått fuglebur. Jeg tegnet og broren min snekret. Med håndsag, skruer. drill og resteplank vi fant hos mamma ble dette til:


Jeg synes det ble så fint! I høst har jeg vasket og malt det opp igjen, for det hadde blitt litt stygt. Dere ser sikkert at under malingen skjuler seg seg spor etter at "Nøtteliten" rev av store fliser i fjor. Han nøyde seg ikke med å spise bare frø og meiseboller den karen....*ler
Taket glipper litt også, men det har stått ute noen år og det skal synes. Jeg liker det!
I sommer fant jeg et rede inni der, så det kan ha vært både egg og fugleunger der i sommer. Neste vår og sommer skal jeg følge bedre med.


Solsikkefrø er favoritten, men det går også mange meiseboller i løpet av vinteren.




Forrige helg sto jeg i kjøkkenvinduet og zoomet inn i jakten på noen blinkskudd av gjestene....










Det er ikke bare jeg som er interessert i fuglene....dette er nabokatta, Torvald:) Heldigvis så hører han på meg, han bare ser, han rører ikke!


Og for to uker siden kom denne i posten.


Jeg gledet meg veldig og jeg ble IKKE skuffet! For en flott bok! Her er det mange store, fine bilder, nyttig informasjon og massevis av inspirasjon. Jeg fikk lyst til å lage flere fuglekasser, kranser og annen pynt til å henge opp ute. Kjempeflinke Anne med bloggen Moseplassen står bak boken, og hun KAN hage og småfugler.


Dette blir en bok jeg kommer til å ta frem ofte!

♥♥♥

6 kommentarer:

  1. Hei!
    Fuglekassen er innmari fin. Har lyst til å ha mange rundt omkring, men heldigvis er det mange naturlige steder hvor fuglene kan bygge rede. Det er morsomt å følge med på foringsplassen.
    Fine bilder av fugleliv. God kveld! Anne

    SvarSlett
  2. Kjempefint fuglehus du har laget!
    Det å mate fuglene er så givende:)...de er så artige og så er det fint å ha liv i hagen også på vinteren:)
    Fin torsdag til deg:)

    SvarSlett
  3. Kjempeflott fuglehus, å så fint med blått da! Nå må jeg også finne litt tid til å fornye foringsplassen tenker jeg! Takk for inspirasjonen! Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  4. Så koselig fuglehus :-) Og selvsnekret er velsnekret ;-)
    Her har ihvertfall en av fuglematerene kommet opp og den fugleboka står på ønskelista...
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
  5. Fin fasong på fuglehuset, og smart med meisebollene hengende under! Jeg likte fargen også, forresten (og jeg som egentlig ikke synes om blå hus:) ) Lykke til med såingen!

    SvarSlett
  6. Så flott den ble! Herlig mrd heimelaga hus til våre venner med vinger. Litt skakt og slitt skal levde hus vøre:) Det er så hygglig med yrende fugleliv i hagen. Vi er i full gang med mating nå, God helg!
    Jannicke

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å kommentere. Det setter jeg stor pris på♥